Met deze 4 interviewtechnieken krijg je meer inzicht in gedrag en competenties!
26 september 2024 

Met deze 4 interviewtechnieken krijg je meer inzicht in gedrag en competenties!

Een goed interview is een belangrijk onderdeel van iedere sollicitatieprocedure. Door gericht te interviewen op gedrag of competenties, krijg je een goed beeld van de talenten, ontwikkelpunten en uitdagingen van een kandidaat.ย 

Maar hoe stel je de juiste vragen? Daarvoor zijn verschillende technieken, met elk weer andere doelen. In deze blog zetten we vier verschillende technieken op een rijtje, samen met voorbeeldvragen, om specifieke competenties te beoordelen:

1. De STARR-methode (Situatie, Taak, Actie, Resultaat, Reflectie)

De STARR-methode is een bekende interviewtechniek, die helpt om op een gestructureerde manier een situatie uit te vragen waarin iemand een bepaalde competentie heeft toegepast. Iemand legt eerst de situatie of taak uit, vervolgens de ondernomen acties, het resultaat en ten slotte wat diegene ervan heeft geleerd. Wil je hier meer over weten? Bekijk danย deze blog!

Competentie: Probleemoplossend vermogen

๐˜๐˜ณ๐˜ข๐˜ข๐˜จ: "๐˜’๐˜ถ๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฅ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ช๐˜ต๐˜ถ๐˜ข๐˜ต๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ค๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ฑ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜น ๐˜ฑ๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฃ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฎ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฃ๐˜ต ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฐ๐˜ด๐˜ต? ๐˜ž๐˜ข๐˜ต ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ฌ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ต ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ถ๐˜ญ๐˜ต๐˜ข๐˜ข๐˜ต? En wat zou je volgende keer anders doen?

2. Gedragsgerichte vragen

Deze methode richt zich op het verleden, om zo te begrijpen hoe en waarom iemand in bepaalde situaties heeft gehandeld. Door te focussen op feitelijke voorbeelden van gedrag, biedt dit soort vragen biedt inzicht in de werkmethoden en competenties. Het wordt vaak gebruikt om te voorspellen hoe iemand in toekomstige situaties zou reageren.

Competentie:ย Leiderschap

๐˜๐˜ณ๐˜ข๐˜ข๐˜จ: "๐˜‰๐˜ฆ๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ณ๐˜ช๐˜ซ๐˜ง ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ต ๐˜ธ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฑ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ ๐˜จ๐˜ข๐˜ง ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ข๐˜ฎ. ๐˜๐˜ฐ๐˜ฆ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฃ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฐ๐˜ณ๐˜จ๐˜ฅ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ข๐˜ฎ ๐˜ป๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฌ๐˜ต๐˜ฆ?"

Sollicitatiegesprek tussen twee personen

3. Hypothetische vragen

Met dit soort vragen onderzoek je hoe iemand zou handelen in een hypothetische situatie. Ze helpen om inzicht te krijgen in het denkproces, probleemoplossing en besluitvorming. Deze vragen worden vaak gebruikt om te beoordelen hoe iemand mogelijk met toekomstige uitdagingen omgaat of wanneer iemand geen voorbeeld heeft van eerdere situaties of gedrag.

Competentie: Besluitvaardigheid

๐˜๐˜ณ๐˜ข๐˜ข๐˜จ: "๐˜š๐˜ต๐˜ฆ๐˜ญ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ช๐˜ต๐˜ถ๐˜ข๐˜ต๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ป๐˜ช๐˜ต ๐˜ธ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ด๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ญ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ๐˜ณ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฌ๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ญ๐˜ช๐˜ด๐˜ด๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ฎ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ, ๐˜ป๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ข๐˜ญ๐˜ญ๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฐ๐˜ฅ๐˜ช๐˜จ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ง๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ต๐˜ช๐˜ฆ. ๐˜๐˜ฐ๐˜ฆ ๐˜ป๐˜ฐ๐˜ถ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ต ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ?"

4. Reflectievragen

Dit soort vragen stimuleren zelfreflectie en vragen iemand om terug te kijken op een ervaring of situatie. Het doel is om te onderzoeken wat diegene van die ervaring heeft geleerd en hoe dit het gedrag heeft beรฏnvloed. Deze methode helpt om inzicht te krijgen in iemands zelfbewustzijn en het vermogen om van ervaringen te leren.

Competentie: Communicatieve vaardigheden

๐˜๐˜ณ๐˜ข๐˜ข๐˜จ: "๐˜‹๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฌ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ถ๐˜จ ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ต ๐˜ธ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฑ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ด๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด๐˜ต๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ฅ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ค๐˜ฐ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ข ๐˜ฐ๐˜ง ๐˜ฌ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ต. ๐˜๐˜ฐ๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜ด๐˜ช๐˜ต๐˜ถ๐˜ข๐˜ต๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜จ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฃ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฅ ๐˜ฐ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ค๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ฎ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ค๐˜ข๐˜ต๐˜ช๐˜ฆ๐˜ด๐˜ต๐˜ช๐˜ซ๐˜ญ?"

Deze verschillende technieken helpen om een dieper inzicht te krijgen in hoe kandidaten functioneren in verschillende situaties en in de bijbehorende gedragingen en competenties. Om een completer beeld te krijgen, kun je ervoor kiezen om nog meer methodes in te zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan rollenspellen, psychometrische games, vragenlijsten en (online) postbakoefeningen. Wil je hier meer over weten? Neem een kijkje op de pagina over assessments voor de mogelijkheden!

Over de schrijver
Ik werk als Assessor bij In Good Company. Ik ben behulpzaam, creatief en enthousiast. Als Assessor kom ik tot de kern en focus ik me tijdens het assessment op jouw talent. Zo creรซren we samen een beeld van wie jij bent, waar je goed in bent en waar je nog beter in kunt worden! Ik heb interesse in psychologie en schrijf hier verschillende blogs over.
Reactie plaatsen