Met deze 4 interviewtechnieken krijg je meer inzicht in gedrag en competenties!

Een goed interview is een belangrijk onderdeel van iedere sollicitatieprocedure. Door gericht te interviewen op gedrag of competenties, krijg je een goed beeld van de talenten, ontwikkelpunten en uitdagingen van een kandidaat. 

Maar hoe stel je de juiste vragen? Daarvoor zijn verschillende technieken, met elk weer andere doelen. In deze blog zetten we vier verschillende technieken op een rijtje, samen met voorbeeldvragen, om specifieke competenties te beoordelen:

1. De STARR-methode (Situatie, Taak, Actie, Resultaat, Reflectie)

De STARR-methode is een bekende interviewtechniek, die helpt om op een gestructureerde manier een situatie uit te vragen waarin iemand een bepaalde competentie heeft toegepast. Iemand legt eerst de situatie of taak uit, vervolgens de ondernomen acties, het resultaat en ten slotte wat diegene ervan heeft geleerd. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan deze blog!

Competentie: Probleemoplossend vermogen

𝘝𝘳𝘢𝘢𝘨: "𝘒𝘶𝘯 𝘫𝘦 𝘦𝘦𝘯 𝘷𝘰𝘰𝘳𝘣𝘦𝘦𝘭𝘥 𝘨𝘦𝘷𝘦𝘯 𝘷𝘢𝘯 𝘦𝘦𝘯 𝘴𝘪𝘵𝘶𝘢𝘵𝘪𝘦 𝘸𝘢𝘢𝘳𝘪𝘯 𝘫𝘦 𝘦𝘦𝘯 𝘤𝘰𝘮𝘱𝘭𝘦𝘹 𝘱𝘳𝘰𝘣𝘭𝘦𝘦𝘮 𝘩𝘦𝘣𝘵 𝘰𝘱𝘨𝘦𝘭𝘰𝘴𝘵? 𝘞𝘢𝘵 𝘸𝘢𝘴 𝘫𝘦 𝘢𝘢𝘯𝘱𝘢𝘬 𝘦𝘯 𝘸𝘢𝘵 𝘸𝘢𝘴 𝘩𝘦𝘵 𝘳𝘦𝘴𝘶𝘭𝘵𝘢𝘢𝘵? En wat zou je volgende keer anders doen?

2. Gedragsgerichte vragen

Deze methode richt zich op het verleden, om zo te begrijpen hoe en waarom iemand in bepaalde situaties heeft gehandeld. Door te focussen op feitelijke voorbeelden van gedrag, biedt dit soort vragen biedt inzicht in de werkmethoden en competenties. Het wordt vaak gebruikt om te voorspellen hoe iemand in toekomstige situaties zou reageren.

Competentie: Leiderschap

𝘝𝘳𝘢𝘢𝘨: "𝘉𝘦𝘴𝘤𝘩𝘳𝘪𝘫𝘧 𝘦𝘦𝘯 𝘮𝘰𝘮𝘦𝘯𝘵 𝘸𝘢𝘢𝘳𝘰𝘱 𝘫𝘦 𝘭𝘦𝘪𝘥𝘪𝘯𝘨 𝘨𝘢𝘧 𝘢𝘢𝘯 𝘦𝘦𝘯 𝘵𝘦𝘢𝘮. 𝘏𝘰𝘦 𝘩𝘦𝘣 𝘫𝘦 𝘦𝘳𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘨𝘦𝘻𝘰𝘳𝘨𝘥 𝘥𝘢𝘵 𝘩𝘦𝘵 𝘵𝘦𝘢𝘮 𝘻𝘪𝘫𝘯 𝘥𝘰𝘦𝘭𝘦𝘯 𝘣𝘦𝘳𝘦𝘪𝘬𝘵𝘦?"


3. Hypothetische vragen

Met dit soort vragen onderzoek je hoe iemand zou handelen in een hypothetische situatie. Ze helpen om inzicht te krijgen in het denkproces, probleemoplossing en besluitvorming. Deze vragen worden vaak gebruikt om te beoordelen hoe iemand mogelijk met toekomstige uitdagingen omgaat of wanneer iemand geen voorbeeld heeft van eerdere situaties of gedrag.

Competentie: Besluitvaardigheid

𝘝𝘳𝘢𝘢𝘨: "𝘚𝘵𝘦𝘭 𝘫𝘦 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘥𝘢𝘵 𝘫𝘦 𝘪𝘯 𝘦𝘦𝘯 𝘴𝘪𝘵𝘶𝘢𝘵𝘪𝘦 𝘻𝘪𝘵 𝘸𝘢𝘢𝘳𝘪𝘯 𝘫𝘦 𝘴𝘯𝘦𝘭 𝘦𝘦𝘯 𝘣𝘦𝘭𝘢𝘯𝘨𝘳𝘪𝘫𝘬𝘦 𝘣𝘦𝘴𝘭𝘪𝘴𝘴𝘪𝘯𝘨 𝘮𝘰𝘦𝘵 𝘯𝘦𝘮𝘦𝘯, 𝘻𝘰𝘯𝘥𝘦𝘳 𝘢𝘭𝘭𝘦 𝘣𝘦𝘯𝘰𝘥𝘪𝘨𝘥𝘦 𝘪𝘯𝘧𝘰𝘳𝘮𝘢𝘵𝘪𝘦. 𝘏𝘰𝘦 𝘻𝘰𝘶 𝘫𝘦 𝘥𝘪𝘵 𝘢𝘢𝘯𝘱𝘢𝘬𝘬𝘦𝘯?"

4. Reflectievragen

Dit soort vragen stimuleren zelfreflectie en vragen iemand om terug te kijken op een ervaring of situatie. Het doel is om te onderzoeken wat diegene van die ervaring heeft geleerd en hoe dit het gedrag heeft beïnvloed. Deze methode helpt om inzicht te krijgen in iemands zelfbewustzijn en het vermogen om van ervaringen te leren.

Competentie: Communicatieve vaardigheden

𝘝𝘳𝘢𝘢𝘨: "𝘋𝘦𝘯𝘬 𝘵𝘦𝘳𝘶𝘨 𝘢𝘢𝘯 𝘦𝘦𝘯 𝘮𝘰𝘮𝘦𝘯𝘵 𝘸𝘢𝘢𝘳𝘰𝘱 𝘫𝘦 𝘦𝘦𝘯 𝘮𝘪𝘴𝘷𝘦𝘳𝘴𝘵𝘢𝘯𝘥 𝘩𝘢𝘥 𝘮𝘦𝘵 𝘦𝘦𝘯 𝘤𝘰𝘭𝘭𝘦𝘨𝘢 𝘰𝘧 𝘬𝘭𝘢𝘯𝘵. 𝘏𝘰𝘦 𝘣𝘦𝘯 𝘫𝘦 𝘮𝘦𝘵 𝘥𝘦𝘻𝘦 𝘴𝘪𝘵𝘶𝘢𝘵𝘪𝘦 𝘰𝘮𝘨𝘦𝘨𝘢𝘢𝘯 𝘦𝘯 𝘸𝘢𝘵 𝘩𝘦𝘣 𝘫𝘦 𝘨𝘦𝘭𝘦𝘦𝘳𝘥 𝘰𝘷𝘦𝘳 𝘫𝘦 𝘤𝘰𝘮𝘮𝘶𝘯𝘪𝘤𝘢𝘵𝘪𝘦𝘴𝘵𝘪𝘫𝘭?"

Deze verschillende technieken helpen om een dieper inzicht te krijgen in hoe kandidaten functioneren in verschillende situaties en in de bijbehorende gedragingen en competenties. Om een completer beeld te krijgen, kun je ervoor kiezen om nog meer methodes in te zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan rollenspellen, psychometrische games, vragenlijsten en (online) postbakoefeningen. Wil je hier meer over weten? Neem een kijkje op de pagina over assessments voor de mogelijkheden!