Watersnood; van crisis tot onderscheidend vermogen.
55.000 liter water! Die stroomden in 1,5 dag door ons nieuwe kantoor. Van voor tot achter. En hiermee stortte een defect afsluitventiel ons in een minicrisis. Want 3 maanden na onze grootse opening staan we op onze werkplek ineens tot onze enkels in het water...
En dan rest er eigenlijk maar 1 ding: puin ruimen. Met man en macht. Ondertussen loopt de business gewoon door en hebben er 6 mensen onderdak nodig. Gelukkig heten we niet alleen In Good Company; we zijn het ook! Van alle kanten krijgen we hulp aangeboden en denken mensen mee. Zelf verdienen we ook wel een schouderklopje; iedereen toont zich flexibel en bereid om te helpen. We zijn ooit gestart vanuit huis, dus dat kan nu ook gewoon. Zo gezegd, zo gedaan! Geluk bij een ongeluk: we werken deze weken ook veel bij onze klanten op locatie. Dat scheelt weer.
Ondertussen is alle vloerbedekking uit ons kantoor gesneden en zijn twee vloeren eruit gezaagd. Zo'n 120 vierkante meter monumentaal Amerikaans grenen blijft kletsnat liggen. De drogers en ontvochters draaien op volle toeren. Het gloednieuwe interieur lijkt gered en wordt gestald bij de goedwillende buren.
Als alles een beetje meezit, kunnen we 3 weken na de fatale overstroming alweer terug naar een volledig gerenoveerd kantoor. Topprestatie van alle betrokkenen!
Tot zover de crisis.
Want er zit ook zoiets als een positieve keerzijde aan deze kleine ramp. Zelf schiet ik eerst in een actie-modus, vervolgens komt de baal-sessie, dan de berusting en uiteindelijk de bezinning... In de tijd van berusting ontstond ineens weer de ruimte de boeken in te duiken. In dit geval ‘Kwaliteit en bezieling in organisaties’ van Daniel Ofman. Interessant, omdat ik in mijn dagelijkse werk en omgang met mensen zijn theorie omtrent kernkwadranten veelvuldig gebruik. En die is briljant in al zijn eenvoud! Dat wist ik al, maar het werd al lezend weer bevestigd.
In dit geval werd ik gegrepen door een stuk uit het boek over ‘de bezielde organisatie’. Volgens Ofman is de ziel van een organisatie soms zichtbaar en tastbaar. “Men spreekt dan van ‘spirit’ of elan. Er straalt levenskracht van uit en het is een bron van ongekende energie. Het genereert enthousiasme, werkt aanstekelijk en inspireert alle niveaus. Er is sprake van bezieling. In de ziel of kern van de organisatie ligt de identiteit, de opgave en de gave van de organisatie. Daar is het antwoord te vinden op de vraag wat het bestaansrecht van de organisatie is.”
En verder: “In een gezonde, bezielde organisatie zal de ziel voelbaar zijn in het respect voor de historie en voor de waarden die leven. De ziel wordt zichtbaar in de missie en visie waar naar toe gewerkt wordt en de wijze waarop menselijke energie gemobiliseerd wordt. Ook door de structuur die gecreëerd is (om deze energie te kanaliseren) en door de manier waarop de mensen en middelen binnen deze structuur worden ingezet, wordt de ziel tastbaar. En tenslotte zal een bezielde organisatie door een duidelijk herkenbare cultuur een merkbare uitstraling hebben, zowel naar binnen als naar buiten.”
Wow, dat levert wel een mooie uitdaging op. Want hoe zit dat met In Good Company? Hoe gezond en bezield zijn wij dan helemaal? Als het gaat om onze historie; In Good Company is gebouwd op vriendschap en de drang ondernemerschap te combineren met ‘iets doen met en voor mensen’. En hiermee raken we meteen de belangrijkste waarde van In Good Company: mensgerichtheid. Wij geven om mensen! Vanuit ons streven naar verbinding en echtheid.
En wat willen wij vanuit die waarde dan bijdragen aan het grotere geheel? Dat is onze missie: talent ontwikkelen. Want in onze visie heeft elk mens talenten. Positieve aandacht voor die talenten draagt bij aan persoonlijke en professionele groei. Dit bepaalt onze richting; op basis van deze overtuiging bundelen wij onze energie, vullen we elkaar aan en versterken we elkaar!
Toch een mooi resultaat van onze crisis; een bevestiging van waar het ons écht om te doen is, onze richting en ons bestaansrecht! Dit gunnen we iedereen; ga op zoek naar wat er voor jou écht toe doet. Wat is jouw onderscheidend vermogen?
Inmiddels hebben we gelukkig ook weer droge voeten. Alsof er niets gebeurd is…
Yuri Kweekel
Bron: “Bezieling en kwaliteit in organisaties”, Daniel Ofman